Allmänna köpvillkor för e-handel

1. Allmänt

1.1 Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning via webbplatsen www.sanghalsa.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”). Avtal ingås mellan dig som konsument och Hälsa Sängar AB, org. 559060-9615, nedan ”Hälsa”.

1.2 För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera dessa Villkor. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av cookies enligt Hälsas Integritetspolicy som är en integrerad del av dessa Villkor, se nedan.

1.3 Hälsa expedierar inte kontantköp till personer under 16 år och kreditköp till personer under 18 år. Kunder under 18 år måste ha målsmans godkännande.

1.4 Hälsa reserverar sig för eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen. Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av Hälsa eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Hälsa.

2. Avtal och beställning

2.1 Ett avtal om köp, för vilket dessa Villkor tillämpas, ingås först när Hälsa skriftligen bekräftat Kundens beställning och Kunden mottagit orderbekräftelse från Hälsa. Hälsa uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Hälsa i efterhand.

2.2 Hälsa strävar efter att Kunden ska få orderbekräftelse senast tre timmar efter det att Hälsa mottagit en beställning. Om en beställning görs på fredag eller helgdag försöker Hälsa dock bekräfta denna senast kl. 10:00 nästföljande arbetsdag.

3. Kunduppgifter m.m.

3.1 Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständigt ifyllda. Kunden ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Hälsas behandling av personuppgifter finns i Hälsas Integritetspolicy, som är en integrerad del av dessa Villkor.

3.2 Kunden ska se till att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att eventuell handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Kunden ska omgående anmäla till Hälsa om det kan misstänkas att obehörig känner till Kundens lösenord. Kunden ansvarar för alla köp som gjorts med dennes inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte gjorts.

3.3 Om Hälsa misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Hälsa rätt att stänga av Kunden. Hälsa har även rätt att oavsett anledning tilldela Kunden nya inloggningsuppgifter.

4. Priser, avgifter och betalning

4.1 Vid beställning via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Alla priser är angivna i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte faktura- eller fraktavgifter, som anges separat.

4.2 Kunden kan betala sin beställning genom faktura, kortbetalning eller via avbetalning. För varje order tillkommer gällande fraktavgift, vilken anges på Webbplatsen Du kan läsa mer om Hälsas betalsätt här.

4.3 Vid specialbeställda varor för vilka ångerrätt inte gäller förbehåller sig Hälsa rätten att neka eller behålla upp till 50% av ordervärdet vid eventuell avbeställning beroende av hur långt ordern kommit i tillverkningsprocessen.

5. Frakt, leverans och hämtning av varor

5.1. HEMPAKET – Hemleverans (små paket)
Paket som väger mindre än 20 kg kan levereras hem till dig.
Du blir uppringd eller får ett sms 30 minuter innan hemleverans.
Pris: 249 kr

5.2. STANDARD – Hemleverans (stora paket)
När din order ankommit till den lokala terminalen blir du kontaktad av leveransbolaget för bokning av leveransdag och lämplig tid.
Du blir uppringd av leveransbolaget eller får ett sms 30 minuter innan varan ankommer (inom överenskommen tid)..
Varan levereras till tomtgränsen (port, grind eller garageuppfart).*
Pris: 495 kr

5.3. SMIDIGT – Hemleverans med inbärning
När din order ankommit till den lokala terminalen blir du kontaktad av leveransbolaget för bokning av leveransdag och lämplig tid.
Du blir uppringd av leveransbolaget eller får ett sms 30 minuter innan varan ankommer (inom överenskommen tid).
Varan levereras hem till dig.*
Varan med emballage bärs in till det rum du väljer.
Pris: 995 kr

5.4. Att tänka på före leverans
Ha fri gångväg till sovrummet. Kontrollera framkomlighet i trappor och liknande.
Du ansvarar för ägodelarna i ditt hem. Motverka skador genom att skydda ömtåliga golv och trappor, plocka även bort prydnadssaker och liknande. Leveranspersonalen har inte möjlighet att ta av sig skorna av säkerhetskäl.
Uppfylls inte detta förbehåller vi oss rätten att avbryta leveransen och återkomma vid ett annat tillfälle. Du debiteras då för båda leveranstillfällena.

5.5. Att tänka på under leverans
På leveransdatumet ska du vara hemma och nåbar på telefon inom avtalat leveransintervall. Kan leverans inte ske på grund av att du inte varit nåbar tas en avgift ut.
Kontrollera att du fått rätt antal kolli och att inget är skadat eller smutsigt. Om något inte skulle stämma antecknas detta på transportörens fraktsedel och rapporteras till Hälsas kundsupport inom en vecka. Bilder på skadan ska bifogas.

6. Ångerrätt
Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som kund 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Hälsa detta inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen) eller från den dag du fick den sista produkten i en beställning om flera produkter i din besittning. Du kan utnyttja din ångerrätt direkt efter ditt köp och behöver alltså inte invänta att ångersfristen ska börja löpa.
Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan). Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Ångerrätten gäller inte heller för specialbeställningar, det vill säga en vara som tillverkats efter dina särskilda önskemål, till exempel en säng med ditt eget tygval etc.
Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, meddela detta skriftligen till oss, helst genom att använda det förtryckta returformuläret som medföljde ditt paket, eller genom att skicka brev eller mejla oss. Du kan också fylla i och skicka oss Konsumentverkets standardformulär.
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad, och om möjligt, i originalkartong. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till Hälsa.
När du ångrar ditt köp betalar Hälsa tillbaka det belopp som du betalat för varan, inklusive fraktkostnaden (ej att förväxla med returfrakten i stycket ovan). Om du väljer att behålla delar av din beställning återbetalas inte fraktkostnaden. Återbetalning av varan som returnerats sker inom 14 dagar.
På det belopp som ska återbetalas har Hälsa rätt att dra av en summa motsvarande produktens värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

7. Öppet köp

7.1 Utöver den lagstadgade ångerrätten enligt punkt 6 ovan erbjuder Hälsa e-handel öppet köp på lagerförda varor i 30 dagar efter leveransdatum. Kunden ska kunna uppvisa kvitto samt inom 30 dagar lämna tillbaka varan hel, ren och i originalförpackning. Varan får inte heller ha varit använd eller monterad.

7.2 Öppet köp gäller inte för bäddmadrasser eller reavaror, om inte annat överenskommits vid köptillfället. Sådan överenskommelse ska i så fall stå angiven på Kundens kvitto för att öppet köp ska gälla.

7.3 Kunden står för returfrakten vid öppet köp och ansvarar för att Lagervaran returneras i oförändrat skick. Kunden måste returnera varan väl emballerad och i originalemballage.

7.4 När Hälsa e-handel fått tillbaka returnerad Lagervara och konstaterat att den är i oförändrat skick betalar Hälsa e-handel tillbaka det belopp Kunden betalat för den Lagervara som skickats tillbaka. Hälsa e-handel betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 30 dagar från det datum Hälsa e-handel mottagit Lagervaran i retur. Vid retur av Lagervara återbetalas inte fraktavgiften. Hälsa e-handel förbehåller sig rätten att neka retur av en Lagervara om det visar sig att Lagervaran inte är i oförändrat skick. Hälsa har i sådana fall rätt att returnera Lagervaran som nekats retur till Kunden på Kundens bekostnad.

7.5 Returer ska göras till Hälsa e-handel på det sätt som anges häri och på följande sida på Webbplatsen

8. Reklamation

8.1 Kund har alltid tre års reklamationsrätt på varor inköpta i Hälsa Webbplatsen.

8.2 Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt konsumentköplagen. Kund som önskar göra gällande fel i levererad vara ska så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta kundservice enligt vad som anges på Webbplatsen. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att Kunden märkt eller borde ha märkt felet.

8.3 När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Hälsa e-handel att kompensera kunden enligt gällande konsumentlagstiftning.  e-handel strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Hälsa e-handel mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Hälsa e-handel – förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Vid reklamationer följer Hälsa e-handel riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden.

8.4 Hälsa e-handel står för returfrakten för godkända reklamationer, förutsatt att returfrakten sker på överenskommet sätt mellan Kunden och Hälsa e-handel.

9. Ändring av Villkoren

9.1 Hälsa e-handel förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att Hälsa e-handel har informerat Kunden om ändringarna. Hälsa e-handel rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

10. Tillämplig lag och tvist

10.1 Vid eventuell tvist följer Hälsa e-handel beslut från Allmänna reklamationsnämnden. Allmänna reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

10.2 Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, med undantag för vad som anges under stycket ovan, avgöras av allmän domstol.

Meny